poniedziałek, 25 września 2017

Sztuka oddychania

zdrowa kobieta

Agata Sava zaprasza na lekcje oddychania:

Prawidłowe głębokie oddychanie

Rzecz tak prosta i oczywista, że chyba zbyt oczywista, by do niej przywiazywać wiekszą uwagę. Zapewne wychodzisz z założenia, że już przez jakiś czas oddychasz na tym świecie i dostarczasz swojemu organizmowi tlen, ktory jest potrzebny do pracy wszystkich organow i miesni. Umiesz już wdychać i wydychać powietrze. Wiesz nawet, że można oddychać przez usta i nos i twojemu życiu nic nie brakuje. Wiec myslisz sobie: o co chodz?.

Odpowiedź jest jedna - istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że owszem oddychasz (bo inaczej byś nie żył), ale oddychasz nieprawidłowo, dostarczajac absolutne minimum potrzebne do życia. Cześciej spotykamy też ludzi, ktorzy starają się wziąść głeboki oddech, ale już o głebokim wydechu zapominają. 'Nowe' i 'stare' powietrze miesza sie w organiźmie - wystarczajaco do tego, by podtrzymać życie, ale stanowczo za mało, aby naprawdę dobrze prosperować.   Jak to Allan Watts napisał: 'to oddychanie, ktore stało się teraz normą jest kapryśne i niespokojne, a resztki powietrza nigdy nie są usuwane na zewnatrz'.  
Niestety, bo to silne narzedzie w naszych rekach, ktore doskonale wspomaga nasze ciało i umysł.
Jeden ze światowych guru w sprawach zdrowia Dr Andrew Wail powiedział, że gdyby miał dać jedną i tylko jedną wskazówkę dotyczaca zdrowia, to byłoby to 'prawidłowe oddychanie'. Temat ten jest jednym z filarow starożytnych praktyk, a teraz znajduje się w centrum tych, ktorzy medytują, uprawiają jogę, coraz wiecęj terapeutów, klinik i SPA wykorzystuje to w swoich programach zdrowotnych. Tysiace badan na ten temat na przestrzeni ostatnich 30 lat i tysiące osób biorących w badaniach jednoznacznie wskazują, że oddychanie jest podstawowym filarem dobrego samopoczucia i długiego życia.

Zrób prosty test, który bedzie indykatorem tego, czy oddychasz prawidłowo. Połóż prawą rękę na klatce piersiowej, a lewą na brzuchu. Wciągnij teraz powietrze, tak jakbyś normalnie brał oddech (przez usta lub nos - tak jak to zwykle robisz). Czy twoja prawa ręka poruszyła się jako pierwsza i bardziej, a twoja lewa mniej lub wcale i jako druga? Czy twoje barki lekko uniosły się       w gorę? Gratulacje - jesteś 'piersiowcem' jeśli chodzi o oddychanie, jak wiekszość dorosłych na tym świecie. A szkoda... Prawidłowo oddychają jedynie noworodki i dzieci do okolo 3-4 roku życia. Kiedy popatrzysz zwłaszcza na noworodka - zauważ, ze oddychają jedynie przez nos, ich brzuszek sie unosi za kazdym razem, gdy bierze oddech. Jest to naturalna, instynktowna, pierwotna i prawidłowa technika oddychania. Po 4 roku życia wiekszość z nas zatraca tę umiejętność. Wiekszość z nas jest piersiowcami - oddychamy tylko klatka piersiową, bardzo płytko i często szybko, nie używając przepony. To powoduje, że możesz być stale niedotleniony nie wiedząc nawet o tym, a taki stan odbija się na pracy i stanie twojego organizmu. Czy powiązałeś kiedykolwiek jakiś ból czy niedomaganie z brakiem tlenu w twoim organizmie? Pewnie nie.... Nauczmy się wiec od dzieci jak należy oddychać.

Dlaczego prawidłowe oddychanie jest tak ważne? Profity prawidłowego oddychania sa olbrzymie. Wymieńmy kilka  z nich pamiętajac, że oddychanie nie tylko wydłuża nam życie, ale na codzień polepsza humor i sprawia, że możemy działać na pełnych obrotach.


Kilka słów a propo samego procesu oddychania. Za każdym razem gdy wdychasz powietrze, dostarczasz tlenu do swojego organizmu. Z każdym wydechem usuwamy dwutlenek wegla i inne toksyny. Przy płytkim oddychaniu tylko znikoma ilosc tlenu dostaje sie do dolnej czesci płuc i powstaje tam tzw. martwa strefa i zmniejsza się pojemność płuc. Efektywny process oddychania opiera sie na pracy przepony a nie płuc.       Takie oddychanie maksymalizuje dotlenienie (w dolnych partiach płuc tlen jest absorbowany znacznie wydajniej niż w górnych partiach, przy oddychaniu piersiowym).

Takiego oddychania musimy się nauczyć i praktykować. Dlaczego?


1. Oddychanie oczyszcza ciało z toksyn
Czy wiesz, ze okolo 70% wszystkich toksyn w twoim organizmie jest wydalanych za pomoca oddychania? No własnie. Jeśli oddychanie jest nieprawidłowe, znaczy to, że twój organizm nie wydalił wszystkich toksyn z organizmu, co wymusza na innych organach dodatkową pracę. A to w dłuższej perspektywie może prowadzić do ich choroby. Kluczowe znaczenie ma wydalanie dwutlenku wegla, które jeśli nie jest prawidłowo wydalane - pozostaje w twojej krwi krążąc po organiźmie powodując różne niespodzianki pod tytulem pogorszenia się metabolizmu, jeszcze bardziej płytkiego oddechu, poczucia przygnebienia itd.

2. Oddychanie uśmierza ból
Tlen jest naturalnym sprzymierzeńcem w walce z bólem. Dobrym przykładem, który ma odzwierciedlenie w praktyce jest poród. Kobiety uczą się głębokiego oddychania, który jest wskazany podczas całej fazy porodu jako środek uśmierzajacy ból.

3. Oddychanie poprawia jakość krwi
Krew jest bardziej dotleniona, a dwutlenek węgla regularnie usuwany wpływa na jakość krwi. Natomiast jej jakość ma ogromny wpływ na funcjonowanie wszystkich narządow ciała i mięśni.

4. Oddychanie jest techniką relaksacyjną
Pomyśl o tym, jak się czujesz gdy jesteś zły, zdenerwowany lub zestresowany. Twoje ciało się napina, a oddech przyspiesza i jest płytki. Gdy oddychasz przepona - aby wogóle zrobić nią oddech prawidłowo - mięśnie brzucha i mięśnie dookoła muszą być zrelaksowane, inaczej oddech nie jest możliwy. Wiec, poprzez wymuszenie oddechu przez przepone - mięśnie automatycznie muszą się zrelaksować. Jest to znana technika w zwalczaniu stresu.

5. Oddychanie masuje twoje ograny
Gdy oddychasz przeponą - ta automatycznie masuje twój żołądek, trzustkę, jelito cienkie i wątrobe. Górna część przepony masuje także twoje serce. Podczas wdechu twoj brzuch niejako 'rozrasta się' masujac organy wokoł siebie i poprawia w nich krążenie krwi. Prawidłowy oddech wzmacnia mięśnie brzucha i tonizuje je.

6. Oddychanie w walce z kilogramami
Dzieje sie to za sprawą wiekszego dotlenienia żołądka. Ten zaczyna funcjonować sprawniej trawiac żywność bardziej natlenioną. Tlen sprawia też, że ogólnie tłuszcz jest spalany bardziej efektywnie.

7. Oddychanie jest ważnym elementem przy staraniach o potomstwo
Nie ma żadnych naukowych dowodow na to, ze gdy oddychasz prawidłowo - to proces ten bezpośrednio wpływa na płodność. Ale ma to duże znaczenie poprzez pośrednie oddziaływanie. Bardziej dotleniona krew, bardziej dotlenione organy to lepsze ukrwienie także macicy i lepsza jakość komórek jajowych. Ponadto, udowodniono, że stres ma bardzo negatywny wpływ na płodność. A oddychanie jest techniką relaksacyjną, ktora łagodzi stres, wiec poprzez jego redukcję - możemy wyeliminować jego negatywny wpływ na procesy rozrodcze.

8. Oddychanie a zdrowie psychiczne
Istenieje bezpośredni związek pomiędzy psychiką a oddychaniem. Rytm oddychania zmienia się w zależnosci od naszych emocji i myśli. Niepokój np powoduje przyspieszony oddech. Ale jest tez oddziaływanie w drugą stronę. Gdy zaczynasz np. szybko oddychać - twoja bystrość wzrasta, puls się zwiększa, zaczynasz sie męczyc, po jakimś czasie czujesz rozdrażnienie. Wiec, myśli i emocje kształtują twój oddech, ale oddech może też ksztaltować emocje. Świadome oddychanie uwalnia cię od negatywnych myśli, ale korzyści jest też wiecej. Prawidłowy oddech usprawnia myślenie i zwiększa koncentrację. Wspaniałe narzędzie dla osób zapracowanych i zestresowanych. Oddech skutecznie rozładowuje złość.

9. Oddychanie wspomaga twoje serce
Podczas prawidłowego oddechu twoja przepona i żebra niejako 'wychodzą lekko na zewntąrz' tworząc więcej przesteni dla twojego serca, które relaksuje się między uderzeniami. To, że serce ma więcej przesteni oznacza, że wypełnia się lepiej do kolejnego uderzenia. Płytki oddech i zła postawa ciała ograniczają możliwości ekspansji serca.



Jak oddychac prawidlowo?
Podstawą prawidłowego oddychania jest oddychanie przeponą. Już w starożytonosci lekarze 'przepisywali' prawidłowe oddychanie jako lek na choroby i wzmocnienie po chorobie. Ćwiczenia oddechu powinny być glebokie, powolne, rytmiczne, poprzez nos a nie przez usta. Trzy kroki:
- wez oddech przez nos używajac przepony, tak aby brzuch sie 'wypelnił', a nastepnie pozwól klatce piersiowej na wypełnienie. Wszystko to w czasie ok 5 sekund (licz do 5 podczas wykonywania tej czynności)
- wstrzymaj oddech, pozwol tlenowi na przeniknięcie do krwi. Policz do 3-4
- wydychaj powietrze poprzez częściowo otwarte usta, do końca, aż poczujesz uczucie 'pustosci' w brzuchu i klatce. Licz do 5-ciu.

Moja rada na poczatek przygody z nauką prawidłowego oddychania jest taka. Ponieważ oddychanie jest nieświadome, ciężko jest non stop oddychać w sposób podany powyżej. Tego się trzeba nauczyć i to trwa dość długo.
Warto zacząć od tego, że np. 4 razy w ciągu dnia obiecasz sobie znaleźć 10 minut, podczas ktorych świadomie będziesz oddychać prawidłowo. Z czasem możesz zwiększać ilość takich sesji, a także ich długość trwania. Każde 30 minut prawidłowego oddychania to już wartość dodana dla zdrowia. Daj sobie czas. Ważne, żeby zacząć i nie tracić zapału, a efekty będą widoczne.

Oddychaj na zdrowie!

Godziny otwarcia

poniedziałek-czwartek 12-19
piątek 8-19
sobota 10-14

Kontakt

ul. 11 Listopada 5a [mapa]
84-360 Łeba
Tel. +48 059 8661723
Fax +48 059 8661723
NIP: 8411338650
Napisz do nas e-mail

Polub nas na Facebook'u Muzyka Kontakt Kontakt Kontakt