sobota, 20 kwietnia 2019

Zdarzyło się w Łebie

Katastrofa samolotu w Łebie: wspomnienia rodziny pilota

Wujek mój, pilot ppor. Ryszard Stojek zginął w katastrofie, kiedy miałem 4 lata. Niewiele, a nawet bardzo niewiele pamiętam z okresu, kiedy mogłem widzieć wujka, mogłem z Nim być, bawić się. Z tych bardzo mglistych wspomnień pamiętam, a było to, jak wynika z opowieści mojego ojca, w pierwszych dniach maja 1965 roku, jak wujek założył mi na głowę swoją czapkę wojskową. Wtedy to miał powiedzieć, że pasuje mi ona i mam pełne predyspozycje zostać pilotem. Ja przecież niewiele rozumiałem z tego, ale wywołało to podobno ogólną wesołość. Pamiętam jak właśnie tego dnia razem z rodzicami odprowadzałem wujka do tramwaju, dumnie krocząc w wojskowej czapce. Pamiętam też taki moment, jak wujek gościł w domu moich rodziców, którzy mieszkali niedaleko lotniska Okęcie w Warszawie. Widać było z balkonu wszystkie wieże lotniska i te charakterystyczne migające kolorowe światełka. Jak wynika z opowieści mojego taty, wujek wyjaśniał co oznacza to migotanie na lotnisku i jak ono się ma do migających świateł lądującego samolotu. Jak się okazało, miało to ogromne znaczenie porozumiewawcze między pilotami, a służbą naziemną. Z ojcem nieczęsto mogłem rozmawiać na temat wujka, jego śmierci i tego, jaki był.

Więcej...

Katastrofa samolotu w Łebie: relacje łebian

Katastrofa wydarzyła się prawdopodobnie w 1964 roku. Był koniec roku szkolnego (maj lub czerwiec), południe. Zbieraliśmy się przed szkołą, ponieważ mieliśmy iść na wycieczkę klasową. Z daleka było słychać nisko lecący samolot. W pewnej chwili usłyszeliśmy huk niedaleko morza. Nasza nauczycielka pani Kowalska wystraszyła się, ponieważ w domu zostawiła małe dziecko. Pan Kowalski, który prowadził lekcję na boisku, przeskoczył przez ogrodzenie i pobiegł w stronę domu. My pobiegliśmy za nim. Na miejscu byliśmy po kilku minutach. Zobaczyliśmy szczątki palącego się samolotu i ścięte drzewa. Szczątki samolotu i pilotów były wszędzie porozrzucane i jeszcze się tliły. Po jakimś czasie przyjechała milicja i wojsko. Zabezpieczyli teren i kazali nam wszystkim odejść.

Ryszard Stańczykowski

Powrót z Rynny Słupskiej

Zdarzenie, które miało miejsce 13.01.1980 roku około godziny 17-ej, było niemalże "klasykiem", jeżeli chodzi o wypadki morskie przy wejściu do portu w Łebie. Bardzo często w czasie sztormów następowało wypłycenie toru wodnego - w dole pomiędzy grzbietami fal poziom wody był wtedy jeszcze niższy niż normalnie.

Tratwą przez Bałtyk

61 lat temu, w oceanie zakazów, kolczastych drutów i bronowanych plaż, gdy nieznane jeszcze były słowa "sponsor" i "marketing", a wyjazd do Czechosłowacji stanowił wydarzenie rangi krajowej, Andrzej Urbańczyk, mieszkaniec Łeby, student Politechniki Gdańskiej, postanowił wraz z trójką innych narwańców przepłynąć świerkową tratwą cały "bezkresny" Bałtyk.

O tym, jak rybak Czesław Kołodziej spotkał się z Rybakiem Janem Pawłem II

Urodziłem się w 1937 roku w Baranowiczach, na dzisiejszej Białorusi. Po wojnie zamieszkaliśmy w Chełmie Lubelskim.

W kolebce PRLu...

Nie dla mnie. Ja jestem z akowskiej rodziny, moja matka jest jedną z nielicznych, co uszli z życiem ubowcom z Zamku Lubelskiego. Z Chełma przyjechałem do Szkoły Morskiej w Gdyni, nie ukończyłem jej; przeniosłem się do Zasadniczej Szkoły Szkutniczej w Pucku. Z Pucka zostałem "kupiony" jako piłkarz do łebskiego Startu. O, Start - to była kiedyś drużyna - nawet z Lechią Gdańsk wygrywaliśmy!

Więcej artykułów…

Napisz do nas e-mail

Ochrona danych osobowych

Funkcję Inspektora Ochrony Danych Osobowych w Miejskiej Bibliotece Publicznej
w Łebie pełni Pani Anna Cykman.
Kontakt e-mail: anka.cykman@gmail.com

Przetwarzanie danych osobowych

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie ich swobodnego przepływu (tzw. RODO). więcej